tirsdag den 24. maj 2016

Familietiltag #1

Ved godt at det teknisk set er blevet tirsdag... men jeg er ikke gået i seng endnu, så for mig er det mandag og dermed tid til at skrive lidt om hvad jeg vil forsøge at indføre i denne uge, så familielivet kan køre lidt mere smooth.

Selvom det ikke sker hver eneste aften (langt fra!) så kan jeg se at det har en stor effekt på vores morgen, når vi får ordnet børnenes bad og madpakker aftenen før. Så so far en succes at spore med de første tiltag. Det næste bliver nok lidt vanskeligere at indføre for det involverer i højere grad børnene.

Vi har for mange konflikter med dem. Og ja, jeg ved godt at det er os de voksne som har ansvaret og skaber konflikterne (fordi vi ønsker at børnene skal agere på en bestemt måde...) Men altså, uanset ansvar så er vi trætte af det. Der bliver råbt for meget i huset. Der bliver grædt for meget (og det er ikke kun børnene!) og det skal være slut nu. For vi vil jo gerne hinanden. Børnene vil gerne være søde, vi som forældre vil gerne bare kunne være sammen med dem uden at skulle tælle til 10, sætte dem i timeout og ret ofte have lyst til at tage den ene og slå den anden med...

Vi ved ikke helt hvordan vi præcist vil gøre det, men vi vil forsøge at indføre en form for "golden star" system - et belønningssystem hvor god opførsel belønnes, fx med tvtid. Mens dårlig opførsel koster - hvad enten det så bliver stjerner, perler eller lignende vi gør det op i.

Børnene har taget godt imod det - efter to dage har de endnu ikke optjent tvtid, men det utrolige er at de ikke har brokket sig over det. Ingen skrig og skrål, bare en stille konstatering: nå ja, vi kan jo ikke se tv for vi har opført os grimt. Nøj hvor jeg håber det bliver en succes. Fingers crossed

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...